Blogg 50 - Inför heliga Trefaldighets dag
Vi
lämnar nu bakom oss kyrkoårets festrika del med Jul, Påsk och
Pingst,
där
vi fick sjunga med änglar och herdar om Guds kärlek i nattens
timmar,
där
vi fick gråta med marior och petrusar vid kors och grav,
där
vi fick ropa ”Kristus är uppstånden. Ja, han är sannerligen
uppstånden”,
där
vi fick komma på härligt pingstmöte och förkunna Guds väldiga
gärningar.
Nu
går vi in i Trefaldighetstiden.
Trefaldighet
heter på latin trinitatis
-
det betyder enhet
i tre.
Tre
i en och en i tre! Vem begriper det? Är det en gud eller är det tre
gudar vi tror på?
Om
du grubblar över detta är du inte ensam om det. Man har försökt
göra detta obegripliga begripligt, genom att tala om triangeln:
Precis som triangeln har tre sidor har Gud tre sidor. Man talar om H20:
Precis som H20
kan vara både vatten, is och dimma har Gud tre egenskaper.
Men
dessa bilder löser bara geometriska och kemiska problem.
Men
de löser inte vårt problem: Finns det någon i universum som bryr
sig om mig? Finns det en mening? Är jag sedd och älskad?
Vi
kan aldrig på mänskligt språk helt uttrycka vad Gud är. Vårt
språk är för fattigt och vår hjärna är för liten och Gud är
för stor... Guds treenighet är ett mysterium – en hemlighet. Vi
kan aldrig fatta det helt. Också kung David fattade att han inte
fattade. Han satt och spelade på sin harpa och sjöng du
omsluter mig på alla sidor och håller mig i din hand.
(Psalt 139:5, Bibel 1917). Sedan han slutat sjunga stannade han till i förundrad: en
sådan kunskap var mig alltför underbar, den är mig för hög, jag
kan inte begripa den (v
6).
Alltså:
Det vi begriper är att vi inte begriper så mycket.
Men
en dag då jag satt och hade det tråkigt och såg dum ut därför
att jag inte begrep, hände det något. På ”hjärnkontoret”
sa det plötsligt KLICK... AHA...! HalleluJA!!!
Det
blixtrar till i ordet BEGRIPA. Det består av två ord: BE och
GRIPA.
Jag
börjar be. Jag talar med min himmelske Fader om detta. Herren
umgås förtroligt med dem som fruktar honom, berättar
David för oss (Psalt. 25:14). Det Fadern då talar med oss om är
sitt
förbund.
Han berättar för oss att vi genom döpelseförbundet kommer i
förbindelse med honom. Och Han med oss!
Och
när jag då börjar BE anar jag hur hans två händer börjar GRIPA
tag i mig. Fadern har ju två händer. Det talade ju redan Mose om.
En
tillflykt är han urtidens Gud och här nere råder hans eviga armar
(5
Mos 3:27 Fb). Urtidens Gud är ju också nutidens Gud. Med sina två
arbetshänder – Sonen och den helige Ande, griper han tag i oss,
drar oss upp ur djupen och lyfter oss in i sin fadersfamn. Där hör
vi pulsslagen från hans faderhjärta: FÖR DIG! FÖR DIG! Vi förstår
att
Gud aldrig ger någon lära för att plåga våra hjärnor. Han ger
dem för att trösta våra hjärtan. Han vill tala till oss från
hjärta till hjärta.
Två
händer som tar tag i mig – det sker i dopet.
Två
händer som tar tag i mig – det är den himmelska kramen, som
Jesaja antyder i Jesaja 41, vers 10 och 13 (se utläggning i dagens
Sångpostilla).
Två
händer som tar tag i mig – det sker i nattvardens måltid. Vi
förlorade, hemmavarande, knepiga, tröttsamma och dumma, får krypa upp
i Guds fadersfamn och höra pulsslagen från Guds fadershjärta. FÖR
DIG! FÖR DIG. Du är älskad, älskad, älskad...
Två
händer som tar tag i mig – det kan också betyda att Fadern bjuder
upp till dans. Kyrkofadern Gregorius av Nazianz (300-talet) skriver
om det. I Sångpostillans predikan för denna söndag citerar jag
kyrkofadern Peter av Bjärka-Säby:
Gud
är till sitt väsen gemenskap – en livfull, lekfull, längtansfull
dans mellan Fadern och Sonen och Anden som pågår i evigheters
evighet. I denna sprudlande dans, där Sonen, född av Fadern, sänder
Anden som utgår från Fadern, frambringas Skapelsen i en hisnande
kosmisk piruett och kröns med att Gud i ett anfall av hänförelse
avbildar sig själv i sitt yppersta konstverk, Människan. Och som om
detta inte var nog – Människan bjuds upp till dans. Det är genom
att delta i denna dans, i förtroligheten och innerligheten mellan
Fader, Son och Ande, som människan blir sig själv.
(Peter
Halldorf: Drick djupt av Anden, sid 16)
Har
du upptäckt och varit med om DEN HIMMELSKA LEKEN?
Ordspråksboken
8 berättar om Visheten. Visheten finns i urtiden. Visheten berättar
att när Gud ”lade
jordens grundvalar, då var jag som ett barn hos honom. Jag var hans
glädje dag efter dag och lekte ständigt inför honom
(8:29-31 Bibel 2000). Paulus skriver i 1 Kor 1:30 att Jesus är vår
vishet.
Kan
du tänka dig Jesus som ett barn som leker inför sin Fader i himlen?
Kan du det, kan du också förstå varför Jesus så ofta talar om
att vi ska vända
om och bli som barn.
Han vill att det skall bli såsom
i himlen på jorden.
Detta
kan vi få vara med i varje gudstjänst.
Vi
börjar med att vid den trånga porten lägga ned stöddighet och
syndighet. Medaljsäckar och sopsäckar fastnar med oss i porten, om
vi vill ta med dem. Vi lägger av allt sådant i syndabekännelsen, och kan fortsätta in i gudstjänsten som Guds befriade barn. Vi
lyssnar till FAR och vi hittar varandra. Vi lovsjunger, tillber,
häpnar, dansar, leker...
Den
himmelska leken heter KÄR
LEK!
Så
kan det bli om Guds helige Ande får ta över och leda vår
gudstjänst.
Och
från gudstjänsten kallar
han oss ut i en värld där stora risker väntar
(Sv Ps 288:1). Vi sändes ut som missionärer. Denna söndag har
också namnet MISSIONSDAGEN. Vårt dops Gud – Fadern, Sonen och den
helige Ande drar oss in i Guds kärleks rörelse ut mot den värld
som Han älskar så intensivt.
Tag
emot lite himmelsk leksmitta! Och harkla dig och sjung:
Se,
jag vill bära ditt budskap, Herre, av hjärtat sjunga ditt lov och
pris.
Med
glädje vill jag ditt ord förkunna som gör den svage vis.
Gud,
låt ditt ord i mitt liv få råda att andra där din kärlek kan se.
Ja,
låt ditt ord i mitt liv få råda, då kan din vilja ske.
(Sv
Ps 89:1).
Sångpostillans
predikan på Heliga Trefaldighets dag hittar du i boken Sångpostillan
årg 3 på sid 279 eller på bibelskolan.com om du trycker här.
Med
lekfull Kär
lek
Bengt
Pleijel 87+