tisdag 27 december 2016



Inför Nyårsdagen 2017
ETT GOTT NYTT ÅR

önskar vi varandra. Gott blir det I JESU NAMN, säger Nyårsdagens tema. Och HIMMELSKT SÖNDAGSGODIS letar fram ett löfte som profeten Jeremia förmedlar till oss från Herren i 29:11 - Jag vet vilka tankar jag har för er, säger Herren, nämligen fridens tankar och inte ofärdens för att ge er en framtid och ett hopp.

FRAMTID OCH HOPP! Vilken Nyårsgåva!! Den är sänd från ovan. Vill du ha den? Vår himmelske Fader berättar hur vi kan hitta den och ta emot den: Ni skall kalla på mig och komma och be till mig, och jag skall höra er. Ni skall söka mig, och ni skall också finna mig om ni söker mig av hela ert hjärta.

I detta sökande får vi idag sällskap med tre personer som hjälper oss att våga gå in i framtiden – Jeremia, Petrus och Johannes. Vi hittar dem i dagens texter.

1. Jeremia berättar hur suck-ianer kan bli tack-ianer.
Läs Klagovisorna 3:2-26. Jeremia antas vara den anonyme författaren.
Herrens nåd är det att det inte är ute med oss, ty det är inte slut med hans barmhärtighet. Den är var morgon ny, ja, stor är din trofasthet. Herren är min del, det säger mig min själ, därför står mitt hopp till honom. Herren är god mot dem som väntar på honom, mot den själ som söker honom. Det är gott att i stillhet hoppas på hjälp från Herren .
Den här texten brukade vi förr sjunga med dessa ord:
Din trofasta kärlek aldrig mig lämnar. 
Din barmhärtighet den kan aldrig ta slut.
Den är ny varje morgon, ny varje afton. 
Stor är din trofasthet, o Gud. 
Stor är din trofasthet. 

Vilken fin nyårsgåva för år 2017! Och absolut ingen klagovisa. Men det intressanta med denna text från Klagovisorna är vad som står före. Där möter vi ”suckianen”. Fullständigt nergången. Deprimerad. Bitter. Besviken. Full av självömkan. Jag är en man som har prövat elände, säger han. "Livet har farit hårt fram med mig. Det är som att dricka malört och tugga stenar. Människor skrattar åt mig. Livslusten och livskraften har alldeles runnit ur mig. Jag vet inte mer vad lycka är".
   Och vems fel är nu detta? Det är HANS fel! Vi ser hur han knyter näven uppåt. Dessa han bara forsar ur honom. Han hinner med tjugoen han i de sexton första verserna.
   Men så händer det något. En enda gång byter han ut ordet han mot ett du. Du förkastade min själ och tog bort min frid (Klag 3:17 Bibel 2017). Men denna enda gång räcker tydligen för den himmelska världen att nå fram till honom. Denna gudomliga närvaro ger honom kraft att ropa ut en bön: Tänk på mitt elände och min husvillhet, på malörten och giftet! Ständigt tänker min själ på det och är bedrövad i mig (v 19).
   Han ropar ut sin nöd. Gråter fram den. Han öppnar på locket och tömmer ur sig sitt elände. Det bara rinner ur honom: Bitterhet, självömkan, besvikelser, ja, allt det negativa som åren lagrat inom honom.
   Det märkliga är att nu får han allt det här ur sig. Tidigare har dessa tankar bara åkt karusell inom honom. Den gudomlige "sophämtaren" är alldeles tydligt hos honom. Han ropar ut sin nöd till honom som kan ta bort den. Han själv vill inte längre ha kvar dessa tankar som bara bryter ned.
   Han gör ett tankebyte. Han får kraft att göra ett viljebeslut: Men detta vill jag tänka på… Nu tar han in Guds tankar i sig. Han fyller sig med ord som är ande och liv. Hör bara: Herrens nåd är det att det inte är ute med oss … Det är gott att hoppas i stillhet på hjälp från Herren
   Han gör ett ordbyte. Han byter ut ordet HAN mot ordet DU. Upptäcker den stora hemligheten. Herren umgås förtroligt med dem som fruktar honom (Psalt 25:14).
   Suckianen blir tackian! Han har hittat något spännande som gör honom så glad: Din trofasta kärlek aldrig mig lämnar …


2. Petrus berättar hur dåligheter modell 2016 kan bli möjligheter 2017.
Läs Apostlagärningarna 10:42-43.
Petrus säger: Herren Jesus gav oss uppdraget att förkunna för folket och vittna om att han är den som Gud har bestämt till att döma levande och döda. Om honom vittnar alla profeterna att var och en som tror på honom får syndernas förlåtelse genom hans namn.

Två glada nyheter: 
1. Domaren gör upp med våra dumheter
Jesus skall komma tillbaka för att döma. Det skall ske i härlighet, säger den nicenska trosbekännelsen. Då ska den yttersta rättvisan skipas. Det gamla årets dåligheter, ondska och djävulskap får sin dom. 2016 får inte förfölja oss under 2017. Vår förfärlighet besegras av Jesu härlighet. 

2. Syndare kan få syndernas förlåtelse!
Där syndernas förlåtelse är där är liv och salighet. Upptäck den glädjen redan nu. Bekänn din synd: Förlåt MIG! Förlåt OSS! Unna dig en stilla stund med Jesus … Petrus berättar i 1 Petrus 2:21-25 hur bra vi kan få det hos Jesus. Jesus bar våra synder i sin kropp upp på korsets trä, för att vi skulle dö bort från synderna och leva för rättfärdigheten. Genom hans sår är ni helade. Ni var som vilsna får, men nu har ni vänt om till era själars herde och vårdare.


3. Johannes berättar om fyra nyårsgåvor vi får för år 2017
Läs Johannes 2:23-25
Många kom till tro på hans namn när de såg de tecken han gjorde. Men själv anförtrodde sig Jesus han sig inte åt dem, eftersom han kände dem alla och inte behövde höra någon vittna om människan. Han visste av sig själv vad som fanns i människan.

Jesus vet allt om dig. Och bryr sig ändå om dig. I denna korta text hittar Johannes (med hjälp av den helige Ande och Sångpostillans författare) fyra nyårsgåvor som hjälper dig att orientera dig under år 2017.


1. KODEN.
Många kom till tro på hans namn … Där hittar du koden. Fem bokstäver: J E S U S
   Ibland händer att du står inför stängda dörrar. Begriper ingenting, förstår ingenting, fastnar… Knappar du in dessa fem bokstäver hör du ett kärleksklick och en röst som säger: ”Var god stig in, porten är öppen”. Du upptäcker vad som hände när folk på den tiden hittade den koden. De såg hur det friska livet strömmade in i människor. Folk rätade på krökta ryggar, de fick livsmodet tillbaka, ögonen började lysa när de såg de tecken han gjorde. Koden J E S U S betyder Herren frälser. Han räddar, Han låser upp för oss. Det friska livet öppnar sig. Det blir såsom i himlen på jorden. Himlar anamma!

2. KORSET
Vi behöver korset för att klara av oss själva.
Den människa du egentligen har mest besvär med har samma namn och personnummer som du. ”Vem begriper sig på mig?” Svar: Jesus visste av sig själv vad som fanns i människan.
   Människor kan avslöja mig. Och kanske förakta mig.
Jesus kan avslöja mig. Men föraktar inte. Jesus vet allt om mig. "Nobody knows hur trubbligt" jag har det, ingen utom Jesus. Till Jesus får du komma sådan du är. Men du får inte förbli den du är. Jesus älskar att få utföra sitt yrke: att frälsa, rädda, förvandla dig till det roliga, äkta original som Gud skapat dig till.
   
Vi behöver korset för att klara av varandra. 
Det står i texten att Jesus kände dem alla. Han visste av sig själv vad som fanns i människan. Men du vet inte det. Du är för snabb i dina omdömen. Du begriper dig inte på dem. Men korset hjälper dig med det. Paulus berättar på ett ställe att när han varit vid korset och förstått vad korset betydde för honom själv, så får han en ny syn på människor omkring sig. Han skriver: Därför bedömer jag inte längre någon på människors vis (2 Kor 5:16). Vi kan se vad som kan hända om Jesus får ta hand om den människan. Ett möjligt helgon!

3. KOMPASSEN
Du behöver en kompass för att hitta rätt i denna snåriga värld. I kompassen finns en kompassnål. Kompassnålen svänger hit och dit, när du rusar och rasar och reser och roar och oroar dig. När vi är stilla ser vi hur kompassnålen blir stilla och pekar mot kraftfältet i norr. När vi är stilla ser vi hur vårt livs kompassnål blir stilla och pekar mot kraftfältet I KRISTUS. Vi hittar rätt.
Om ni vänder om och är stilla, skall ni bli frälsta. Genom stillhet och förtröstan blir ni starka (Jes 30:15)

4. KONTAKTEN.
Ibland blir det alldeles mörkt i ditt liv. Vem bland er fruktar Herren och hör hans tjänares röst? Om han än vandrar i mörkret och inte ser någon ljusning, skall han förtrösta på Herrens namn och stödja sig på sin Gud. (Jes 50:11). Han hjälper sig att hitta kontakterna. Vrid, tryck, peta på dem. Då händer ljusundret: Varde ljus! Ljus strömmar ut från Livets ord, dopets bad och nådens bord. Vill du hitta mer om detta ställer gärna guiden från Sångpostillan upp. I boken Sångpostillan årg 3 sid 51. I bibelskolan.com tryck här

Det finns välsignelseöverraskningar som ligger och väntar på att bli upptäckta av dig år 2017, hälsar

Bengt Pleijel 89+




Skriva ut