måndag 21 januari 2019


Inför tredje söndagen efter Trettondedagen

JESUS SKAPAR TRO
då vi gör helt om marsch och vandrar med Jesus!

Be-grunda Jesaja 45:22-24.
Vänd er till mig och bli frälsta, ni jordens alla ändar, för jag är Gud och det finns ingen annan. Jag har svurit vid mig själv, ett sanningsord har gått ut från min mun, ett ord som inte ska tas tillbaka: För mig ska alla knän böjas, alla tungor ska ge mig sin ed och säga om mig: Endast i Herren finns rättfärdighet och styrka.

Vi behöver hjälp att tro. Luther behövde det.”Jag tror att jag inte kan tro” lärde han oss i katekesen. Hjälpen finns alldeles bakom dig. Vänd er till mig, säger Herren.
Jesus säger samma sak i sin första predikan i Markus 1:15 - Tiden är inne och Guds rike är nära. Omvänd er och tro på evangeliet. Men sen då?
Om du slutar att vända ryggen åt Gud, gör helt om marsch och vandrar med Jesus, då börjar det hända något i ditt liv. Jesus står där. Han längtar efter personlig relation med dig (Psalt 25:24-15). Han tar dig med på rätta (inte alltid lätta) vägar (Psalt 23:3).
Där hör du hur han talar till dig: ett sanningsord har gått ut från min mun, ett ord som inte ska tas tillbaka. I Ordet finns den helige Ande med. Anden har laddat bibelord med liv (2 Tim 3:16). Den helige Ande drar in himmelrikets liv i oss.
Du är inte ensam längre. Du hittar en massa syskon - en stor skara – säger bibeln. Du gör som de – du böjer dina knän. Du sjunger som de - sången om att Jesus Kristus är HERREN (Fil 2:11). Du märker hur du som de blir allt starkare i Herren och hans väldiga kraft (Ef 6:10). Du håller med Jesaja i det han säger i dagens text:
endast i Herren finns rättfärdighet och styrka.


JESUS SKAPAR TRO
om LAG får döda JAG och KRISTUS får leva i MIG!

Be-grunda Galaterbrevet 2:16-21
Genom laggärningar blir ingen människa rättfärdig. Men om vi som söker rättfärdigheten i Kristus visar oss vara syndare, står Kristus då i syndens tjänst? Verkligen inte! Bara om jag bygger upp igen det jag rev ner gör jag mig till överträdare. Jag har genom lagen dött bort från lagen för att leva för Gud. Jag är korsfäst med Kristus, och nu lever inte längre jag, utan Kristus lever i mig. Och det liv jag nu lever i min kropp, det lever jag i tron på Guds Son som har älskat mig och utgett sig för mig. Jag förkastar inte Guds nåd. För om rättfärdighet kunde nås genom lagen, då hade Kristus dött förgäves.

Hur blir man färdig med det rätta?
Inte genom lag och bud och ”måsten” och ”borden” och ”ta dig i kragen” eller ”lyft dig i håret”. ”Med min fromma möda jag aldrig fylla kan Gud lag” sjöng vi på den gamla goda tiden, den som slutade år 1986. Då fick vi en ny psalmbok och en annan formulering på psalm Sv Ps 230:2.
Man kan se LAGEN som ett stort kärl. Vår uppgift är att fylla kärlet med kärlek. Du skall älska … Men det går inte alltid så bra. Blir bara lite ”skvättar” på botten. Hans Majestät JAG fortsätter som premiärminister i våra liv. Folk suckar … LAG-människor blir ofta JAG-människor. Rätt besvärliga att umgås med.
Men nu har det hänt något. Jesus säger: Jag har inte kommit för att upphäva lagen utan för att uppfylla (Matt 5:17). Det som har hänt det händer också NU! Han drar in mig i korsets kraftfält. Jag är korsfäst med Kristus. Hans Majestät JAG måste abdikera. Nu lever inte längre jag, utan Kristus lever i mig. Jag har fått hjälp att hitta mig själv på djupet - KRISTUS I MIG. ”Han fullgjorde vad vi borde och blev vår rättfärdighet” (Sv Ps 147:2). Av hans fullhet har vi alla fått – nåd och åter nåd (Joh 1:16). Ett nytt liv startar: det liv jag nu lever … det lever jag i tron på Guds Son som har älskat mig och utgett sig för mig. Jesus, Guds son, blev människa för att hjälpa oss att bli mänskliga.
Eller med andra ord: Tanka först din inre motor med Guds tankar. Sedan tuta och kör. När du prövat detta kan du svara på frågan: Varför försöka bli perfekt, när det är mycket lättare att bli fullkomlig?


JESUS SKAPAR TRO
då krukan får stå och vi börjar gå.

Be-grunda Johannes 4:27-42
Förra söndagen stannade vi i Johannes 4:5-26. Nu fortsätter vi. Lyssna inåt! Låt det som hände då få landa i ditt liv nu.
  1. Krukan lämnar krukan. Läs Joh 4:27-30
Just då kom hans lärjungar. De blev förvånade över att han talade med en kvinna men ingen frågade vad han ville henne eller varför han talade med henne. Kvinnan lämnade sin vattenkruka och gick in i staden och sade till folket: "Kom så får ni se en man som har sagt mig allt jag har gjort. Han kanske är Messias?" Då gick de ut ur staden och kom till honom.
Det djupa samtal Jesus hade med den samariska kvinnan avbryts av Jesu lärjungar. De blir förvånade över att Jesus talar med en kvinna. Det passar sig inte att en man står ensam med en kvinna. Som dessutom är samarier. Och – det ser man ju på långt håll – är en dålig kvinna.
Jesus är helt fri från alla fördomar. Han drar sig inte undan från någon människa. Han vågar t.o.m. ta kontakt med dig och mig!
Om kvinnan heter det atthon lät sin vattenkruka stå. Den ensamma krukan, kvarglömd, tom. En människa har lämnat sin börda hos Jesus, lagt ned sitt vanliga liv, vardagens enahanda. 
Vad är din kruka? En bag fylld av kontokort, dollar, smycken, mobil, skryt-CV.
Ordet ”kruka” kan ibland beteckna en människa som är feg, misslyckad och osäker. Krukan samlar på minnen från misslyckade dar, nederlag, ”skämmigheter”, dumheter. Jag – en kruka!
Denna kvinna får möta Jesus. Hon möter en som ser allt vad hon gjort. Och hon häpnar. Vilken kärlek! En kärlek som förändrar hela hennes liv. Hon låter sin kruka stå. Och det som händer henne påverkar andra - i Sykar, i Göteborg, i ”Hemmaboda” (där du bor). Än idag! Miljarder människor har sedan hennes möte med Jesus fått nytt mod, nytt hopp. Krukan låter krukan stå, hon har lämnat både skryt och skräp. Hon som förut var så skygg, rädd för andras blickar, skadad av det liv hon levt, hon säger:
Kom så får ni se en man som sagt mig allt 
som jag har gjort. Kan han vara Messias?

  1. Jesus lär lärjungar lyssna och se – läs Johannes 4:31-38
Under tiden bad lärjungarna honom: "Rabbi, ät!" Men han sade till dem: "Jag har mat att äta som ni inte känner till."  Lärjungarna sade till varandra: "Det är väl ingen som har kommit med mat till honom?" Jesus sade: "Min mat är att göra hans vilja som har sänt mig och att fullborda hans verk. Säger ni inte: fyra månader till, sedan kommer skörden? Men se, jag säger er: Lyft blicken och se hur fälten har vitnat till skörd. Redan nu får den som skördar sin lön. Han samlar in frukt till evigt liv, så att den som sår och den som skördar får glädja sig tillsammans. Här stämmer ordet att en sår och en annan skördar. Jag har sänt er att skörda där ni inte har arbetat. Andra har arbetat, och ni har gått in i deras arbete."

Tolv lärjungar hade Jesus. Helt olika. Olika bakgrund. Olika partier. Där fanns både S och V och M och L och SD... Man undrar hur Jesus vågar sig på att kalla så olika människor. Ty alla är ju sådana som i vanliga sammanhang inte kan vistas i samma rum, se varandra i ögonen eller räcka varandra handen. ”Honom kan man inte tala med!”. De fångas av varandras fel. Ser allt i svart. Men Jesus tar hand om var och en och binder dem samman med varandra. Han lär lärjungar lyssna. Han öppnar deras ögon. Lyft blicken och se hur fälten har vitnat till skörd. 
Inte svart av folk. Folk klädda i vita kläder, förändrade, förlösta, syskon som räcker varandra händerna.
Kan du se receptet för gamla Sverige? Jesus mitt ibland oss.”Bjud Jesus hem till dig!” Han öppnar våra ögon: Fälten vitnar till skörd. Vad har hänt med S, V, M, L och SD?
  1. Personlig relation x fem. Läs Johannes 4:39-42
Många samarier från den staden kom till tro på honom genom kvinnans ord, när hon vittnade: "Han har sagt mig allt jag har gjort." När samarierna kom till honom bad de att han skulle stanna kvar hos dem, och han stannade där två dagar. Många fler kom till tro på grund av hans ord, och de sade till kvinnan: "Nu tror vi inte bara på grund av vad du har sagt. Vi har själva hört, och vi vet att han verkligen är världens Frälsare."

  1. Samarierna hör vad kvinnan säger. Hon har vittnat om vad Jesus sagt och gjort. Samarierna förstod att den som lyckats låsa upp denna kvinna och förvandla henne måste vara en märklig människa. Vi kan hjälpa människor att komma till tro genom att säga dem vad Jesus betyder för oss. Vad svarar du om människor frågar dig: Vad betyder Jesus för dig?
  1. Samarierna går ut ur staden  bort från hemmiljön, bort från den plats där de satt fast i fördomar. Vad säger detta oss? Vi behöver ibland komma hemifrån för att kunna komma hem. Den söndagliga vandringen från våra hem och till kyrkan kan hjälpa oss att komma loss.
  1. Samarierna kommer till JesusDet är det personliga mötet med Jesus, som är så viktigt. Jag måste själv höra honom tala till mig. Jag måste få höra hans kärlek viskas in i mig: för digför dig.
  1. Samarierna ber Jesus stanna hos demBönen är viktig. Det personliga samtalet med Jesus sätter krafter i rörelse. Det som Jesus säger blir inte längre åsikter, goda tankar - det blir liv, när man ber över det.
  1. Samarierna får två dagar med Jesus. Vad säger det oss?  Någon gång då och då behöver vi dra oss undan för bön och bibellyssning. Kanske en dag i bön. Kanske två dar. Kanske en retreat i fem dar - för att lyssna och vara tillsammans med Jesus. Deras tro fördjupas. Och vår tro kommer att göra det också. Och då säger de och vi: 
Nu är det inte längre vad du har sagt oss som får oss att tro. Vi har själva hört honom och vet att han verkligen är världens frälsare.

Är du sugen på mer? Härligt möte i www.bibelskolan.com. Tryck här. Eller i boken Sångpostillan årg 2, sid 86. Där träffar du också

Bengt Pleijel 91+



Skriva ut