Inför
tredje söndagen i Påsktiden - Misericordias domini.
Den
gode Herden
vill
träffa oss på söndag. Söndagens latinska namn - Misericordias
domini – betyder ”Herrens medkänsla”. Den Gud vi tror på
har ”hjärta för de miserabla”. Så just du är välkommen till
detta intressanta möte.
Dagens
psaltarpsalm – Psalm 23 – är den mest citerade bibeltexten från
Gamla Testamentet. Du kan den ”by heart”. Den är huvudtext för
dagens söndagsgodis. Från den gör vi utflykter till GT-texten
(Jeremia
23:3-8),
till episteln (1
Petrus 5:1-4)
och evangeliet (Johannes
10:22-30).
Läs och BE-grubbla dem i din Bibel först!
Psalm
23 har två delar:
-
HERDEN OCH HANS HJORD - 23:1-4
HERREN
är min herde, mig skall inget fattas. Han låter mig vila på gröna
ängar, han för mig till vatten där jag finner ro. Han ger liv åt
min själ, han leder mig på rätta vägar för sitt namns skull.
Även
om jag vandrar i dödsskuggans dal fruktar jag inget ont, för du är
med mig. Din käpp och stav de tröstar mig.
Vem
är han, den gode herden? Han är HERREN, JHVH– urtidens Gud som
också är nutidens Gud. Han är vår tillflykt, vår refug i
vardagens stressbuller. Han är HERREN, som sträcker ned sina två
armar - Sonen
är den gode Herden, som känner fåren och ger sitt liv för dem och
Anden,
hjälparen som leder oss in i fårfållan. Där får fåren (vi) ta
emot liv och liv i överlöd (Joh
10:10). Där
får vi byta samtalspartner! Om du ständigt pratar med dig själv
hamnar du i självömkans och suckarnas tåredal. Det är mycket som
fattas dig. Om du har HERREN som samtalspartner fattar du att inget
fattas dig.
Lägg
märke till att ordet HAN som finns tre gånger i Psalm 23 byts ut
mot ett DU. Du får personlig relation. Inte längre bara åsikter om
Gud utan också insikter.
Om
HERREN sträcker ned sina två händer – Sonen och den helige Ande
- förväntar han att du ”lyfter dina händer mot Guds berg och
hus” ty ”från dem han hjälpen sänder och skickar ut sitt ljus”
(Sv
Ps 238:1).
Det första HERREN gör är att låta dig vila. Ibland på gröna ängar.
Ibland i sköna sängar. Du stressar av. Får hämta kraft. Han
vederkvicker dig.
Herren
för dig till vatten
där du finner ro.
Vatten renar och vatten släcker törst och vatten ger
liv åt din själ.
Alltså:
Vila innan du ilar. Slappna av i Guds kärlek. Ät, drick och var
glad. Sjung in bibelord i ditt hjärta. De hjälper dig att i stället
för att tänka sjuka tankar som coronan och mycket annat ger, får
du tänka friska tankar som den gode Herden ger. Lyssna nu!
Ta
vara på vad jag säger, vänd ditt öra till mina ord. Låt dem inte
vika från din blick, bevara dem i ditt hjärtas djup, för de
är liv för den som finner dem och läkedom för hela hans kropp.
(Ordspråksboken
4:20-22 )
Nu
är du rustad att vandra vidare med den gode Herden. Han vill
leda
dig på rätta vägar.
OBS! Inte alltid lätta vägar. Du hamnar i
dödsskuggans dal. Händelser
kommer då det svartnar för ögonen och du ingenting begriper. Du
lär dig att känna igen den gode Herdens röst. Du upptäcker att
han har resurser att hjälpa dig. Din
käpp och stav de tröstar mig.
Hittar
du den trösten? Fåren förstod. Käppen
var en klubba. Med den slog herden ned den stygga vargen, som smög
sig på hjorden då han längtade efter lammstek till söndagsmiddag.
Staven
gav
stöd på vandringen. Den hade en klyka överst (jfr
biskopsstaven).
När lammungen ramlade ned i klippgropen, fångade herden upp den med
stavens klyka.
Den
gode Herden har resurser som hjälper dig då ”obegripligheterna”
vill fånga dig.
Herden
säger till dig och mig och andra rövare: idag
skall du vara med mig.
Vi får häpet säga till Herden:
Du är med mig. Jämför
Klagovisorna 3, där arton bittra HAN byts ut mot fem trygga DIN och
MIN.
Din
trofasta kärlek aldrig oss lämnar.
Din barmhärtighet den kan aldrig ta slut.
Den är ny varje morgon,
stor är din trofasthet, min Gud.
Din barmhärtighet den kan aldrig ta slut.
Den är ny varje morgon,
stor är din trofasthet, min Gud.
Stor
är din trofasthet!
Nu
tar vi en liten paus, lämnar Psalm 23 och släpper in Jeremia i
predikodramat.
Läs
dagens GT-text från Jeremia 23:3-8 i din bibel.
Gör det! Du hör hur
Jeremia
berättar om kyrklig samling.
Vi
skruvar tillbaka vår tidsmaskin ca 2600 år och hamnar i Juda land.
Där är avfall, trolöshet, intriger.
Främmande
härar vid gränsen. Den siste kungen i Juda heter Sidkia. Hans namn
betyder ”rättfärdighet”. Men landet lider av orättfärdighet.
Kungar gör vad ont är i Herrens ögon.
Politiker
intrigerar, falska profeter ”tar
det lätt med att bota dottern mitt folks skada och säger: ”Allt
är väl, allt är väl! Men allt är inte väl”
(Jer 8:11).
Landet är trasigt. Folk gråter, Jeremia - ”den gråtande
profeten” - gråter.
Men
nu får Jeremia ett fantastiskt budskap att bära fram. Herren, den
gode överherden, skall samla fåren ur alla länder. De som kommit
vilse i livet och blivit splittrade och hemlösa skall få komma
samman. Kyrklig samling! De ska inte längre behöva bli rädda och
modlösa. De ska få nya herdar som vallar dem.
Kungen,
han som hette Sidkia, (rättfärdighet) men gjorde så mycken
orättfärdighet, skall ersättas av en som man skall ge namnet
Herren
vår rättfärdighet. Herdarna
skall ledas av en telning
från Davids säd.
Och folket skall ta emot honom och hylla honom och sjunga : Hosianna
Davids Son! Välsignad vare han som kommer i Herrens namn. Hosianna i
höjden
(Matt
21:9).
Folkbibeln
säger att han är en
rättfärdig telning
av Davids hus. Bibel 2000 säger att han är ett
rättfärdigt skott
ur Davids stam. Guds folk liknas i både GT och NT vid ett träd. Men
trädet faller. Kvar blir bara en stubbe. Men ”möjligheternas
Gud”, vår Far, låter något nytt hända. Vi sjunger om det på
jul: ”Det är en ros utsprungen av Davids rot och stam” (Sv
Ps 113:1).
Stanna
till nu. Låt ögat fröjdas av rosens skönhet. Andas in doften av
salighet. Herren vill något stort med sitt folk idag. Vi tillhör
”en enda, helig, allmännelig och apostolisk kyrka”. Men i
denna kyrka finns det många (allt för många) filialer. Och i
filialerna finns många filurer …
Vad
tror du Herren vill säga oss genom Jeremia denna söndag? Om du
kommer nära honom - som kommer nära dig - kan du höra hur han
fortfarande har hjärta för de miserabla. Något mycket spännande
ligger framför oss:
Se,
dagar skall komma, säger Herren …
Nu
återvänder vi till Psalm 23 del 2, som handlar om
-
VÄRDEN OCH HANS GÄST – Psalm 23:5-6
Du
dukar för mig ett bord i mina fienders åsyn: Du smörjer mitt huvud
med olja och låter min bägare flöda över. Ja, godhet och nåd
skall följa mig i alla mina livsdagar, och jag skall få bo i
Herrens hus för alltid.
Det
börjar med en festmåltid. Men det är inte Herren som är gästen. Han
är värden. Han dukar ett bord och bjuder in dig och flera andra.
Ni är heders-gäster. Bredvid dig sitter hedersgästen, och bredvid
hedersgästen sitter du, som häpnar över att få vara hedersgäst.
Glädjens
Herre bjud till fest vid ditt bord idag.
Gör
envar till hedersgäst efter ditt behag.
Du
dras nu in i den stor kärleksrörelsen: Far ger sin Son. Sonen ger
sitt liv. Du tar emot och hör orden: FÖR DIG! FÖR DIG. Utanför
kyrkdörren väntar människor – de miserabla – på din kärlek …
du ser och du ger ..
Men
där finns också fiender, ovänner, som ser surt på vad du gör.
Var inte rädd. Herren går med dig och rustar dig. Kristus – den
smorde – smörjer dig med Andens olja till kungabarn. Han låter din
bägare flöda över.
Det
kan han ty
Han
är var full av nåd och sanning. Av hans fullhet har vi alla
fått, nåd och åter nåd. (Joh
1:14,16)
Du
får något rikt och härligt att ge vidare.
Nu går vi över till dagens epistel från 1 Petrus 5:1-4 som handlar om
HERDEN
OCH HANS HERDAR
Denna
text läses vid prästvigningar. Det är viktigt att präster få
vara herdar. Och att vi ber för dem. Detta får inte hända: ”Slå
herden och hjorden förskingras”. Texten har mycket att säga
också till alla som har ledansvar. Vill du få
”igångsättnings-tankar” och har tillgång till dator inbjuds du
till
www.bibelskolan.com
/ Bengt återvändsgränd adresslista 7 / Oaser i öknen.
Oas
36 – 1 Petrus 5:1 hjälper oss att förstå församlingens
ledare, tryck här
Oas
37 – 1 Petrus 5:2a där möter vi Jesus som förnyar vårt
uppdrag, tryck
här
Oas
38 - 1 Petrus 5:2b-4 där möter vi Jesus som förnyar vårt
kärlek, tryck
här
Nu
går vi över till dagens evangelium Johannes 10:22-30 som handlar om att
HERDEN HERDAR OSS
Vi
hamnar i en stor ljusfest i Jerusalem – tempelinvigningens högtid.
Man firar den till minne av det som hände år 164 f Kr. då Judas
Mackabéus återinvigde templet. Detta tempel hade orenats och de
troende hade förnedrats under den grymme Antiokus Epífanes tid. Vi
får också veta att det varvinter och
att Jesus
gick omkring i Salomos pelarhall.
Nu
smyger vi oss dit. Slår oss ned vid en pelare. Vi ser mycket folk.
En del står i klungor. Man resonerar, diskuterar, debatterar . Vi
ser också Jesus.
Det
är om honom debattens vågor går höga. ”Vem är du egentligen,
Jesus?” Jesus går fram och tillbaka, stannar, svarar, går vidare.
Ibland
är det så i vårt kristna liv. Vi sitter vid vår pelare. Ibland
går Jesus ifrån oss. Vi ser honom på ryggen. Det känns som
vinter, kallt, vi begriper oss inte på honom. Men så vänder han om
och går till oss. Vi hör hans röst. Vi ser hans ögon. Han
stannar. Han bryr sig. Följ mig, säger han.
Vi
bryter upp från vår pelare och går med vandringsfolket. Det finns
mer att se, mer att upptäcka och glädjas över. Och vi hör hur
någon sjunger Jag
vill sjunga om min vän,
Herden han som själv är vägen.
Fåren
känner han igen,
vet var källan är belägen.
Herre Jesus Krist,
Guds Son,
dig jag får all kraft ifrån.
Med
den sången vandrar vi vidare. ”Före går Herren med segerns
banér”. Men också efter oss går några vänner. Psaltaren 23 talar
om dem. De befriar från gårdagars tunga bördor.
GODHET
OCH NÅD SKALL FÖLJA MIG!
Till sist: Vi kan inte skaka hand med varandra. Men vi kan med våra, i
tvål och varmt vatten rentvättade, händer vinka till varandra. Så
låtom oss vinka!
Bengt
Pleijel 93+
som
har mer att berätta om vad som hände i Salomos pelargång. En lång
sångpredikan finns i boken Sångpostillan årg 3, sid 244. Har du
dator tryck här