måndag 27 april 2020


Inför fjärde söndagen i Påsktiden - Jubilate


VÄGEN TILL LIVET
får vi nu vandra tillsammans. Har vi blivit sittande och suckande kan det bli nystart på söndag. Söndagen har det latinska namnet ”Jubilate”, efter dagens gamla introitus ur Psaltaren 66:1 - ”Höj jubel till Gud alla länder”. Vi sjunger den på Taizéversionen: Sjung lovsång alla länder och prisa Herrens namn … (Sv Ps 680).
Vi tycker om den sången. Vi sjunger den gärna. Men du har också genom den gjort en svår upptäckt: Inga länder bryr sig om vad du sjunger! De fortsätter att sucka i Suckot.
Men låt oss denna vecka gör ett experiment: Vi gör orden till en förbönssång. Vi lyfter in alla länders ledare i sången: ”Sjung lovsång kära Putin, (Donald … Boris … Angela … Stefan … ) och prisa Herrens namn. Du får se på politiker med Herrens möjligheter. Det är något märkligt med den sången. Sången ger dig lyftkraft, smittkraft och många glada upptäckter. Du får se på politikerna med Herrens möjligheter. De tar plats i ditt hjärta, de blir dina bönebarn.
Skall detta lyckas måste du först tala allvar om denna glädje till ditt eget tröga hjärta – sjung lovsång du mitt hjärta. Paulus hjälper oss med det i dagens epistel. Och då kan det hända att detta händer: Vi är på väg till Livet, det friska livet. Och inte bara vi! Både vi och våra bönebarn i alla länder hamnar i Guds händer vad som än händer.

  1. SJUNG LOVSÅNG DU MITT HJÄRTA,  TY JESUS RÄDDAR DIG
Läs och BE-grunda första Thessanolikerbrevet 5:9-11
Gud har inte bestämt oss till att drabbas av vredesdomen utan vinna frälsning genom vår Herre Jesus Kristus.  Han har dött för oss för att vi ska leva med honom, vare sig vi är vakna eller insomnade. Uppmuntra därför varandra och uppbygg varandra, så som ni redan gör.

Ja, detta har Far bestämt: Du skall vinna frälsning genom vår Herre Jesus Kristus. Han har länge, ja mycket länge längtat efter både dig och mig (Läs Ef 1:4).
Det han inte har bestämt är att du skall drabbas av vredesdomen. Men det kommer en vredesdom. Vi skall ställas till ansvar för hur vi har levt. Våra synder är giftiga och dödsfarliga som kärnkraftsavfall. Men nu har Jesus dött för oss, skriver Paulus. Han är den ende som vågar ta tag i avfallet. Han stiger ned i vår synd och skuld. Han tar tag i och tar bort avfallet och lämnar det i ett förvaringsrum långt ned i Golgata klippa. Det kostar honom livet att göra så.
Han har dött för oss för att vi ska leva med honom! Hans seger når oss i dopet. Vet ni inte det, frågar oss Paulus: Vet ni då inte att alla vi som har blivit döpta in i Kristus också har blivit döpta in i hans död? Genom dopet har vi alltså dött och blivit begravda med honom för att också vi skall leva i ett nytt liv (Rom 6:3ff Bibel 2000).
Gud vill att alla skall bli frälsta. Men han tvingar inte sin kärlek på oss. Han överlåter åt dig att bestämma. Say NO till det ONDA, say YES till JESUS!
Därför: Bli stilla inför Korset. Du lyfter dina händer mot honom som sträcker ut sina händer mot dig. Här sker det saliga bytet. Han tar din skuld. Du får hans frid. Du häpnar. Och kanske säger som Luther: ”När jag ser på mig själv förstår jag inte hur jag skulle kunna bli frälst. Men när jag ser på Jesus förstår jag inte hur jag skulle kunna gå förlorad”.
Media ger varje dag rapport om hur dåligt allting är, men evangelium förkunnar varje dag hur bra allting kan bli. Uppmuntra därför varandra och uppbygg varandra.
Så som ni redan gör!
SJUNG LOVSÅNG DU MITT HJÄRTA TY JESUS RÄDDAR DIG

1. SJUNG LOVSÅNG MED VARANDRA, TY HERREN FÖRE GÅR
Läs och BE-grunda Andra Moseboken 13:20-22
Israeliterna bröt upp från Suckot och slog läger i Etam vid utkanten av öknen. Herren gick framför dem, om dagen i en molnpelare för att visa dem vägen och om natten i en eldpelare för att ge dem ljus. På så sätt kunde de vandra både dag och natt. Molnpelaren upphörde inte att gå framför folket på dagen och inte heller eldpelaren på natten.

Suckot är startpunkten för den långa ökenvandringen som 2 Moseboken berättar om. Herren gick framför dem om dagen i en molnpelare för att visa dem vägen och om natten i en eldpelare för att ge dem ljus.
Kan du höra vad budskapet är för oss? Vi har vårt ”Suckot” där vi suckar och gnäller och ”nedmuntrar” varandra. Men Herren kallar oss ut från denna instängdhet och inskränkthet. Vi får gå till paradis med sång. Sjung lovsång med varandra, ty Herren före går”. Med segerns banér!
Och inte bara före. ”Oss följer ju Herden” - han går bakom och tar hand om eftersläntrarna, de modfällda och trötta som gärna ger upp. Och inte bara före och bakom, utan också ”o Jesus, bliv när oss, bliv när oss alltfort, och sköt oss och bär oss som alltid du gjort.” (Sv Ps 59:1-3). Detta gör han både dag och natt. Night and day!
Mose talar om Guds närvaro under Israels ökenvandring: Där var eldstod om natten, molnstod om dagen. Elden ger värme och ljus i natten. Molnet ger vägledning och vatten om dagen. Det behövs värme och vatten för att Ordets frö skall växa. Vi behöver komma in i Guds närvaro under vår ökenvandring och tillsammans bli starka i Herren och i hans väldiga kraft .  
Vi behöver varandra! Paulus skriver:
Låt Kristi ord rikligt bo hos er med all sin vishet. Undervisa och förmana varandra med psalmer, hymner och andliga sånger och sjung till Gud med tacksamhet i era hjärtan. Och allt vad ni gör i ord eller handling, gör det i Herren Jesu namn och tacka Gud Fadern genom honom. (Kol 3:15-17). 
 Ja …
Sjung lovsång med varandra ty Herren före går.

3. SJUNG LOVSÅNG MITT I NATTEN, TY HERREN HÖR VÅR BÖN
Läs och BE-grunda Johannes 13:31-35
När Judas hade gått sade Jesus: "Nu är Människosonen förhärligad, och Gud är förhärligad i honom. Och om Gud är förhärligad i honom ska Gud också förhärliga honom i sig själv, och han ska förhärliga honom snart.
 Mina barn, ännu en kort tid är jag hos er. Ni kommer att söka mig, och som jag sade till judarna säger jag nu till er: Dit jag går kan ni inte komma. Ett nytt bud ger jag er: att ni ska älska varandra. Så som jag har älskat er ska också ni älska varandra.  Om ni har kärlek till varandra ska alla förstå att ni är mina lärjungar."

I salen i övre våningen är allt så stilla. Utanför skockar sig orosmolnen. Jesus har fiender som kommer att slå till hårt. En av Jesu lärjungar har just underhandlat med Jesu fiender. Han har kommit överens med dem om en summa pengar för att förråda Jesus. Han sitter med i salen i övre våningen, Han får ta emot det brödstycke Jesus räcker honom. Sedan går han ut.
Vår text börjar med orden: När Judas hade gått ut. Men i versen innan står det: Men Judas tog brödet och gick genast ut. Det var natt. När Judas hade gått ut sade Jesus: Nu är Människosonen förhärligad …
Vilken kontrast: Det var natt... Nu är Människosonen förhärligad....
Här är mänsklighetens mörkaste natt, då ondskans makter gaddar sig samman för att förgöra Guds son.  Men i detta mörker tänds nu ett ljus, Jesu herr-lighet.
Är det inte detta vi ibland kan ana. När det är som mörkast, när allt är natt i våra liv, när allt är hopplöst och nattsvart, då tänder Gud ett ljus.
En CP-skadad man, som fått lida mycket, sa till mig: ”Man måste vara i mörkret för att få se ljuset.” Han förnam Jesu närvaro mitt i mörkret.
I Österrike kom jag en gång in i en kyrka där ett krucifix hängde i koret. På krucifixet hängde Jesus. När man kom närmare studsade man till. Jesus på korset skrattar!
Man berättar för mig att det var snidat av en f.d koncentrationslägersfånge. Denne hade sagt att när tortyren, smärtan, förnedringen blev som svårast, förvandlades smärtan till skratt. Det kan ingen förstå som inte varit med om det. Men i den djupaste förnedringen är Jesus hos honom.
När Stefanos stenas och stenarna flyger emot honom, gör det hemskt ont. Då ser han himlen öppen, Jesus står på Guds högra sida.
På samma sätt vid korset. Jesus dör. Ljuset slocknar. Allt slås i spillror för Jesu lärjungar. Jesus är borta, Jesus är död. Men han har inte legat så länge i graven förrän ropet ljöd: Jesus är uppstånden. Jesus lever! Och lovsången sprider sig över jorden.
Ge Jesus äran, lovsjung natt och dag: Han är segerns Herre, sjung Halleluja.
Episteltexten säger att Jesus har dött för oss för att vi ska leva tillsammans med honom (1 Thess 5:9-11). Vi får inte hålla Jesus på avstånd. Vi får inte låta oss nöja med fina och goda åsikter om Jesus, lite allmänt prat om ”de kristna värderingarna” eller dylikt. Det betyder: Vi får komma i ett personligt förhållande till Jesus, vi umgås förtroligt med honom, lyssnar till honom. Varje ord som kommer till liv för dig är ett möte med Jesus. Hans ord är ande och liv. Varje ord är programmerat med liv, kraft, tröst. Men du måste ta emot det och bädda ned det i ditt allra innersta – i det innersta kärleksrummet i dig.
När Jesus säger: Dit jag går kan ni inte komma, kanske han menar att alla våra duktigheter inte kan lyfta oss upp till hans värld. Men Han ordnar vår inre motor, så att den fungerar. Om vi ska klara livets uppförsbackar, motgångarna, smittans ”covid 19-tider”, hitta rätt då mörkret begär oss, behövs det att vår inre motor fungerar. Drivmedlet är Jesu kärlek i oss. Så som jag har älskat er …
Öppna din Bibel och öppna fönstret mot himlen och öppna ditt hjärta och låt Andens vind blåsa kärlekssmitta från Jesus in i ditt liv. Så som jag har älskat er. Han talar till oss i sitt ord. Han leder oss att se varandra på ett nytt sätt, känna med varandra, dela varandras nöd och be för varandra. Och våga se på oss själva med hans möjligheter. Ja, det ligger smitta i en sådan kärlek. Om ni har kärlek till varandra ska alla förstå att ni är mina lärjungar."
Sjung lovsång mitt i natten ty Herren hör vår bön
Jubilate omnes gentes! Laudate Dominum!

uppmanar Bengt Pleijel 93+
som också meddelar att lovsångsövning sker på adress www.bibelskolan com, tyck här, eller i boken Sångpostillan årg 3 sid 250.




Skriva ut