inför
femte söndagen i Påsktiden – Cantáte.
Att
växa i tro
är
budskapet vi får på söndagen Cantate. Cantate betyder sjung-
”sjung
till Herrens ära en ny sång”.
Slut
med gamla sucksånger! Det
är inte bara Rönnerdahl som blir glad över gullviva, mandelblom,
kattfot och blå viol. Vi blir det. Det våras i naturen och det
spritter i armar och ben. Vi får växa och mogna. De finns mer att
upptäcka och glädjas över. ”Ja, låt mig växa till alltmer och
trösta mig igen”.
Växt
kan ge värk och ropar efter tröst. Och tröst finns att få. Vänd
dig om! Där står vår
Herre Jesu Kristi Gud och Far,
barmhärtighetens Far och all trösts Gud och
bara väntar på oss. Han har hjärta för de arma.
Vi
ser hur vårt dops Gud sträcker ut sina två händer – Sonen och
Anden - inte bara mot snälla barn, utan också mot larviga söner
och slarviga döttrar.
Far
tar emot oss i det växthus och plantskola som heter i
Kristus. Det
är den plats där
glädjen
aldrig tar slut (Fil
4:4),
där kraften
bara ökar (Ef
6:10)
och ljuset
aldrig
slocknar (2
Kor 4:6).
Där
får vi växa och mogna och upptäcka mer av Livets skönhet, glädje
och rikedom.
Där möter vi Far som SER, Sonen som BER och Anden som GER.
-
FAR SER
Läs
och BE-grunda Jesaja 57:15-16
För
så säger den höge och upphöjde, han som tronar för evigt och
heter "den Helige": Jag bor i det höga och heliga men
också hos den som är förkrossad och har en ödmjuk ande, för att
ge liv åt de ödmjukas ande, för att ge liv åt de förkrossades
hjärtan. Jag ska inte gå till rätta för evigt, inte ständigt
vredgas, för då skulle deras ande försmäkta inför mig, de själar
som jag själv har skapat.
Far
bor inte långt bortom rymder vida. Han är närvarande hos oss. Han
ser och hör och vet. Han hör hur vi suckar och ropar och klagar
över corona och allt svårt och obegripligt. Många som nu sitter
ensamma i karantän har upptäckt att de inte är ensamma. Stängda
dörrar är inget hinder för honom. Han ser vår nöd och hjälpa
kan.
Psaltaren 113 är en psalm som beds i judarnas påsk och som Jesus bad i salen
i övre våningen. Vem
är som Herren vår Gud, han som tronar så högt, som ser
ner så djupt - vem i himlen och på jorden?
Han
reser
den ringe ur stoftet och lyfter
den fattige ur dyn
Far
SER. Far RESER. Far LYFTER. Far ger LIV . Annars, säger Far,
skulle deras ande försmäkta inför mig, de själar som jag själv
har skapat.’
-
JESUS BER
Läs
och BE-grunda Johannes 17:9-17 i din Bibel. Gör
det!
Denna
text tar oss in på helig mark. Vi hamnar i växthuset ”i
Kristus”. Vi hör hur Jesus ber. Hans bön vill hjälpa oss att se
hur vi själva kan få växa och mogna.
Låt
oss se situationen framför oss. Det är någon gång efter midnatt.
Den nya dagen börjar komma. Den dag som ska bli Jesu sista. Jesus
och hans lärjungar är på väg från salen i övre våningen, där
de firat nattvard. De går nu mot Getsemane. Jesus går inte tigande.
Sina sista timmar ägnar Jesus åt att trösta, uppmuntra och
vägleda. Han visste vad som skulle hända honom.
De
går förbi tempelområdet. I templet brukar översteprästen en gång
om året - på den stora försoningsdagen - be och offra. Han
har tre böneämnen:
Han ber för sig själv. Han ber för sina närmaste. Han ber
för hela Israels folk.
Men
denna natt är ju den stora försoningsdagen. Korset ska resas till
försoning för vår synd. Jesus är nu den store översteprästen.
Vad gör han? Jo, han ber för sig själv, för sina lärjungar. Och
för alla dem som genom apostlarna kommer till tro på honom. Vi
kallar Johannes 17 för Jesu översteprästerliga förbön.
Han
ber nu för oss! Vi upptäcker
Vad
rika vi kan bli
Jag
ber
för
dem som du har gett mig, eftersom de är dina.
Allt
mitt är ditt och allt ditt är mitt, och jag har förhärligats
genom dem.
Fadern
ger till Sonen och Sonen ger till lärjungarna. Ge, ge, ge
... Det är ett huvudord i Johannes 17. Femton gånger
finns det där. Kärleken är ett flöde från person till person.
Kärleken är något som flödar, passerar, är i rörelse
Kan
du se dig själv som en gåva som Fadern ger till sin son. Vilken
present! Och så pekar Jesus på detta innerlighetens
kärleksförhållande mellan honom och Fadern, och mellan honom och
oss. Han säger: Allt
mitt är ditt och allt ditt är mitt. Jesus
kan säga så ty han är Guds son. Också vi får säga så. Ty vi är
för Jesu skull Guds barn.
Vad
rika vi kan bli!
Vad
trygga vi kan bli
Jesus
ber: Helige
Fader, bevara dem i ditt namn.
På
korset ser vi den helige Faderns kärlek allra rikast. Vi som är
oheliga, trasiga, halva, smutsiga och dumma, får en ny chans. För
Jesu skull blir vi renade, vi blir Guds barn. Det Jesus ber om är
att vi ska bli bevarade i denna kärlek. Det onda, mörka, det svåra
förlorar sin makt vid korset. När Jesus ber för oss kan vi nästan
se hur Guds fadershänder kupar sig omkring oss. Vi är i Guds händer
- vad som än händer. Vi får växa in i kärleksförhållandet till
den helige Fadern.
Vad
trygga vi kan bli!
Vad sams vi kan bli.
Jesus
ber för oss: Så
att de blir ett, liksom vi är ett
…. Jag
ber att de alla skall bli ett och att liksom du, Fader, är i
mig och jag i dig, också de skall vara i oss. Då skall världen tro
på att du har sänt mig.
Kärleken
vill dra oss in i en gemenskap som är lika stark som den mellan
Fadern och Sonen. Tyngdpunkten i Jesu bön här är nog inte att alla
skall bli ett. Utan att
de skall vara i
oss.
Vi dras in i detta kraftfält, in i den gudomliga närvaron.
Du
gör oss till ett med varandra kring altarets rund, till ett med din
Son i din lidande kärleks förbund, till ett med de trogna, som nu i
din härlighet bo, i samma bekännelse, samma tillbedjan och
tro (Sv
Ps 393:3-4).
Vad
sams vi kan bli!
Vad glada
vi kan bli
Jesus
tänker på sina lärjungar och på oss och ber att
de skall få min glädje helt och fullt.
Jesus går ifrån dem, men glädjen skall stanna kvar i dem. Och växa
i dem.
Hur
växer man i glädjen?
Nära
Jesus:
Jag
skall se er igen, och då skall ni glädjas och ingen skall ta er
glädje ifrån er
(Joh
16:22).
Lyssna
till Jesus:
Detta
har jag sagt er för att min glädje skall få bo i er och er glädje
bli fullkomlig (Joh
15:11).
Be
till Jesus. Be,
och ni skall få, så att er glädje blir fullkomlig.
(Joh
16:24).
Vad
glada vi kan bli!
3.
ANDEN GER
Läs och BE-grunda Galaterbrevet 5:13-18 i din Bibel. Gör det!
Läs och BE-grunda Galaterbrevet 5:13-18 i din Bibel. Gör det!
Ni
är kallade till frihet,
kära syskon, skriver Paulus till oss.
Guds
barns härliga frihet är en frihet från skuld och skuldkänslor,
frihet från bundenhet till saker och ting och frihet från
bindningar och låsningar till människor och minnen. Tant Lina har
hittat detta, Sv
Ps 45:2. Hon
sjunger:
O
vilken kärlek, underbar sann! Aldrig har någon älskat som han.
Frälst
genom honom, lycklig och fri vill jag hans egen evigt nu bli.
Men
se upp!
Det
finns en makt som vill ta ifrån oss friheten och inte unnar oss
denna glädje. Paulus kallar den för KÖTTET. Låt
bara inte den friheten ge köttet något tillfälle.
Köttet
det är ”vår gamla människa”, det inom oss som är släkt med
Adam och Eva, som ville leva sitt liv på egen hand, utan Gud.
Köttet,
det ordet påminner oss om att det onda inte endast finns omkring oss
i dumma människor. Det onda finns inne i oss (Läs
Markus 7:14-23 om du vågar).
Köttet
är vårt eget egotrippande JAG – den där inom oss som är så
besvärlig både för andra och för oss själva. ”Riket är mitt
och makten och äran”. ”Så går vi runt kring vårt eget Jag”
– ” Och på den promenaden kolliderar vi med andra JAG.
Men om ni biter och sliter i varandra, se då till att ni inte slukar
varandra.
Men
hav tröst! Det finns en makt som ställer upp för oss. Det är
Anden med stort A, den helige Ande. Anden ger
klarsyn. När Anden får leda oss slutar vi leka ”roddbåts-kristna”
– de som kämpar och sliter i egen kraft, men har målet i ryggen.
De har tappat både mål och mening.
Men
Anden – den helige Ande - har ett ”vindkraftverk” som ger
ny kraft och friskt
liv. Anden låter vind blåsa. Du hissar segel. Du blir
”segelbåtskristen”. Du ser målet härligt lysa. Anden ger
oss Guds barns härliga frihet. Alla
som drivs av Guds Ande är Guds barn. Ni har inte fått
slaveriets ande så att ni på nytt måste leva i fruktan. Nej, ni
har fått barnaskapets Ande, och i honom ropar vi: "Abba
Far!" Anden själv vittnar med vår ande att vi är
Guds barn (Rom
8:14-16).
Tag
mig då, Herre, upp till ditt barn, lös mig från alla frestarens
garn.
Lär
mig att leva, leva för dig, glad i din kärlek, offrande mig
Vi
hittar en ny melodi: tjäna
varandra i kärlek.
Hela
lagen uppfylls i ett enda budord: Du ska älska din nästa som dig
själv.
Många
som läser detta ord frågar: Får man älska sig själv?
Får
och får … det är ju det du gör varje dag – du pysslar och
sysslar med dig själv, du matar och muntrar och tvättar händer och
kammar håret och och och …
Kärleken
är lagens uppfyllelse (Rom
13:10). Se
Lagen – Guds regler och riktnings-visare och bruksanvisning – som
ett stort kärl. Kärlet skall fyllas med kärlek. Men ”med min
fromma möda jag aldrig fylla kan Guds lag”, står det i Sv Ps
230:2 enligt gamla psalmboken. Men det jag inte kan, det kan Jesus.
Han säger:
Tro
inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag
har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla. Kärleken –
JESUS
-
är lagens uppfyllelse.
Lagen
blir inte längre krav och måste och borde … De blir en kär lek.
Guds barns lek. De öser och skvätter och blöter. Meningen
med ditt dop var att du skulle hitta detta. Ur Jesu kärlekskärl
öser du kärlek över din nästa.
Vi
får mod att leva ut Livet som vi fått av Jesus. Nu uppfylls lagen
när den kommer fram och in i din nästa!
Med
önskan om glada upptäckter och växtglädje
Bengt
Pleijel 93+
som
träffas i boken Sångpostillan årg 3 och på datorns
bibelskolan.com - tryck här