Inför
första söndagen efter Trettondedagen.
Herrens
härlighet skall bli uppenbarad på oss.
Det
budskapet
fick vi på Trettondedag jul. Vi sjöng in det i våra hjärtan och
fick bära det med oss in i framtiden. De rika söndagarna efter
Trettonde berättar om hur denna härlighet når oss nu.
Vi går från
härlighet till härlighet
(2 Kor 3:18).
Söndagarnas
överskrifter berättar om det.
På första
efter Trettonde får vi veta vad Jesu
dop innebär
och betyder för oss.
På andra
efter Trettonde får vi ösa ur Livets
källa.
På tredje
efter Trettonde kan vi få nya erfarenheter av att Jesus
skapar tro
Fjärde
efter Trettonde - Jesus
vårt hopp - byts
i år ut mot Kyndelsmässodagens Jesus
världens ljus.
På femte
efter Trettonde får vi begrunda det viktiga budskapet om sådd
och skörd
Nu
på söndag - första efter Trettonde - får vi se hur Jesu
härlighet i hans dop kan fylla oss med glädje över vårt dop
Men
låt oss bara ett tag tänka igenom vad vi varit med om. På
Trettondedag jul träffade vi några kloka rymdforskare. Från
cyberrymden hade de fångat upp ett budskap om att den Gud som
alltid är STÖRRE, ville visa sig MINDRE än alla. Han skulle komma
som ett barn till jorden. En stjärna skulle leda dem.
De
ger sig i väg. De förstår att om en höjdare skulle födas på
jorden skulle man söka honom bland höjdarna. Var skulle stjärnan
finnas om inte bland STJÄRNORNA PÅ SLOTTET? Därför: Mot Herodes
palats! De knackade på slottsporten, blev insläppta och framförde
sitt ärende. Nej, ingen prinsessa väntade barn just nu. Men vilken
reaktion på deras enkla fråga! Kungen blev förskräckt! Alla
ministrar fick en fasans blekhet i ansiktet, allt hovfolk blev rädda,
ja, hela Jerusalems alla invånare darrade av skräck (Matt 2:3).
Är
de inte märkliga dessa höjdare? När en människa får makt händer
det ofta att Makten får makt över den människan. Höjdaren går i
däck. Maktmänniskan blir rädd för ett litet barn som skall födas! I
farans stund blir de själva mycket små. Och farliga just för de
små.
Nu
var det så att dessa kloka män, som kommit på besök, inte bara
var astronomer, upptäcktsresande i rymdforskning. De var också
astrologer, upptäcktsresande i ödestolkning. Man ställer horoskop
och mycket annat. Man håller på med det som Bibelns Gud förbjudit
sitt folk att syssla med (se 5 Mos 4:19, 18:9-15, Jer 19:13). Men
Gud låter berättelsen om Betlehems stjärna stå i Bibeln. Stjärnan
ledde dem ju inte rätt! De hamnade i det som vi människor ofta
fastnar vid, palatsen, det som lyser och glimmar, kändisar på
slottet. Men Gud tar hand om sökarna och sänder bibelkloka
människor i deras väg, förmodligen sådana som besökt
www.bibelskolan.com. De kan
därför berätta att Bibeln säger att barnet skall födas i
Betlehem. Stjärntydarna hade kommit 8 km fel. De måste bege sig
från Jerusalem till Betlehem. Där skall de finna ett kungabarn.
Men
är de inte märkliga dessa bibelkloka? Varför följer de inte med
de österländska gästerna? Varför tar de inte taxi och far direkt
från Jerusalem till Betlehem? Där skall ju det hända som de
längtat efter och drömt om. De kan så mycket om vad Guds ord säger
och vad Gud vill. Men kunskapen sätter dem inte i rörelse. Förstår
du varför? Sitter de kanske hemma och surfar på nätet och skriver
bloggar???
De visa och kloka rymdforskarna ger sig i väg. Men vägen leder
inte dessa rymdforskare uppåt till långt bortom rymder vida. Den
leder dem nedåt. Från Jerusalem till Betlehem
du lilla stad
(Sv Ps.115), till ett litet hus (Matt 2:11), till en liten tonårsmor, med ett litet barn.
När
barnet sedan växer upp och skall börja sin frälsargärning går
vägen ännu längre ned – ända ned till Jordan, jordens lägsta
punkt, 400 m under havsytans nivå. Budskapet i det är att ingen kan
ha sjunkit så djupt att inte Jesus finns nedanför.
Den
Gud som alltid är STÖRRE, får oss att både häpna och att
grubbla. Vem
är som Herren vår Gud, han som tronar så högt, han som ser så
djupt ner – vem i himlen, vem på jorden? Den
STÖRSTE tycks få ett oerhört intresse för DE MINSTA – Den
hjälplöse reser han ur gruset, den fattige lyfter han ur dyn (Psalt
113:6-8). Han tar hand om de
svaga och faderlösa, de hjälplösa och de fattiga, de arma och
svaga (Psalt
82:2). Det verkar som om Gud själv lever som han lär: Den
som vill vara stor bland er skall vara de andras tjänare ... Inte
heller Människosonen har kommit för att bli tjänad utan för att
tjäna och ge sitt liv till lösen för många (Matt
20:27-28).
Ja,
han som är STÖRRE än alla blir MINDRE än alla, ty han är
tjänaren som lider sig fram till oss genom att stiga ned i vår
skuld och vårt lidandes djup och älska världen tillbaka till sig
(Sv Ps 62:2).
Nu
kommer vi till budskapet på första söndagen efter Trettonde. Vi
kallas att komma in i den kärlekens rörelse som startar i Betlehem,
fortsätter till Jordan och Golgata och når oss i vårt dop. Genom
dopet är vi inkopplade på en himmelsk el-ledning och en himmelsk
vattenkälla. Att leva i sitt dop är att lära sig trycka på
strömbrytaren så att ljus och värme kommer och att vrida på
kranen som ger oss strömmar av levande vatten. Säg JA till detta!!!
Sångpostillan
låter oss genom Sv. Psalm 378 vers 4 få sjunga in budskapet om vad
Jesu dop betyder för vårt dop:
Här
den ström går fram vars flöden giva glädje åt Guds stad.
Jesu
Kristi dop till döden är det nya livets bad.
Nya
mänskor, Sonen lika, klädda i hans renhets skrud,
vill
du dana av oss Gud.
Vill
du hitta den glädjen kan du t.ex läsa Sångpostillans utläggning
på denna söndag. Slå upp sid 75 i boken. Eller tryck här
så
hamnar du där. Om du orkar läsa Sångpostillans predikan ända till
slutet väntar dig en ny upptäckt. En lätt tryckning med pekfingret
så hamnar du i Nyfikenvandring 52. Där får du bl.a veta varför
jag är så lycklig över mitt dop.
Tänk
vad enkel kristendomen är! En enkel tryckning och så händer det:
Värmen får det frusna att smälta. Levande vatten friskar upp vårt
torra liv.
Många
glada glädjeupptäckter önskar
Bengt
Pleijel 86+