måndag 1 juli 2019


Inför tredje söndagen efter Trefaldighet

FÖRLORAD OCH ÅTERFUNNEN
är söndagens tema. Vi har kommit till ”de förlorades söndag”. Alla texterna handlar om förlorade som söks upp och förs hem. ”Jesus är ute och söker. Vem skall han finna idag? Vem skall idag honom svara: Herre, du ser: här är jag” (Sv. Psalm 225:1).

Vem är förlorad och återfunnen?
  1. DEN FÖRLORADE SONEN OCH DOTTERN.
Jesus berättar om ”Den förlorade Sonen som kom hem” i Lukas 15. Det är den mest berömda texten denna söndag. I den skymtar vi också hans präktige bror. Som kanske var ännu mer förlorad! Eftersom vi lever i jämlikhetens tider tar vi idag också med en dotter. Det lär även finnas förlorade döttrar …
Ville du vandra med mig som guide genom denna text, se Sångpostillan årg 3 sid 299, datorn tryck här. Se också dagens texter i årg 2, sid 280, datorn tryck här.

  1. ABRAHAM
Dagens texter börjar med Abraham. BE-grunda Jesaja 51:1-3.
Var Abraham förlorad ? Gud säger: ”Jag kallade honom när han ännu var ensam, och jag välsignade och förökade honom”.
Abraham växte upp i staden Ur, en rik stad. Där bodde man bra i fina tegelhus med centralvärme och rinnande vatten (säger de som vet). En hednisk stad där man hade många gudar och dunkla, ockulta seder. Gud drog honom ur staden UR.
Herren sade till Abram: ”Gå ut från ditt land och din släkt och din fars hus och bege dig till det land som jag ska visa dig.  Där ska jag göra dig till ett stort folk. Jag ska välsigna dig och göra ditt namn stort, och du ska bli en välsignelse. Jag ska välsigna dem som välsignar dig och förbanna den som förbannar dig. I dig ska jordens alla släkten bli välsignade (1 Mos 12:1f).

Det är mycket som kan hända om Herren får ta tag i dig och mig och några till. Ruiner får tröst och öken blir trädgård och du blir glad. Jesaja skriver: Ja, Herren tröstar Sion, han ser med medlidande på alla dess ruiner. Han gör dess öken lik Eden, dess ödemark lik  Herrens lustgård. Fröjd och glädje ska höras därinne, tacksägelse och lovsångsljud (Jes 51:3).
  1. Syndaren som vänder om.
BE-grunda dagens evangelium från Lukas 15:8-10
Jesus säger: Om en kvinna har tio silvermynt och tappar bort ett av dem, tänder hon då inte ett ljus och sopar huset och söker noga tills hon hittar det? Och när hon har hittat det, samlar hon sina väninnor och grannkvinnor och säger: "Gläd er med mig! Jag fann myntet som jag förlorade. På samma sätt, säger jag er, blir det glädje bland Guds änglar över en enda syndare som omvänder sig."

Jesus berättar om tanten med slanten för att vi ska förstå Guds kärlek till oss. Hon har tio silvermynt men tappar ett. Säkert var hon mycket fattig. Ett silvermynt var ungefär en dagsinkomst för en arbetare på den tiden. Att förlora ett mynt var mycket kännbart. Men det var kanske något mer med detta silvermynt, som gjorde att hon blev så glad när hon fann det att hon ställde till kalas i sitt hem. En del menar att det var en del av brudsmycket. Hon tappar tecknet på sitt människovärde.  Därför börjar hon leta intensivt. Hon tänder en lampa. Börjar sopa, dammsuga och leta i alla vrår. 
Vad Jesus vill ha sagt är detta: Sådan är Guds faderskärlek. Gud är inte likgiltig om någon kommer bort från honom. Han engagerar alla känslor i sökandet. 
När Gud hittar någon, som kommit bort, så gläder han sig som herden som hittar fåret och lägger det på sina axlar. Gud gläder sig som tanten med slanten, hon som ställer till med dambjudning och säger till dem: Gläd er med mig.  Lägg märke till att både herden och tanten letar efter det borttappade tills de hittar det (Lukas 15:4).  
Men också änglarna är engagerade i vad som händer i vår kyrka. Jesus säger: Guds änglar gläder sig över en enda syndare som omvänder sig.  Här är det fråga om "heavens angels". De sitter och kikar genom molnen. Vad händer där nere i vår församling? Änglarna kanske skakar på huvudet, suckar, gråter. Vad egotrippade de är, människorna därnere på jorden. Fattar de inte hur mycket roligare det blir, då man vänder om? Orsaken till att det ibland kan kännas lite tråkigt i kyrkan beror kanske på att ingen vänder om (?). Men om bara en vänder om bryter jublet löst i änglakören. Och änglarnas glädje är smittosam. Den får kyrkan att vibrera.  
Ja, det är mycket som kan hända då Guds folk bryter upp från sina inlåsta positioner och tappat krampen omkring sitt eget JAG. De börjar upptäcka Guds nåd som en gåva som sätter dem i rörelse mot dem som har svårt att hitta hem.
Vem är förlorad och återfunnen? Vi har fått tre svar. Nu kommer vi till det mest känsliga och personliga av alla svar:
  1. 0ckså er …
Läs och BE-grunda dagens epistel från Efesierbrevet 2:1-10

Också er som var döda …
Paulus talar om den andliga döden. Man kan vara död även om man har rosor på kinden och solsken i blick. Död för det viktigaste av allt: Livet med Gud, själva Livskällan.
Det låter otäckt. Men låt oss säga det rakt på sak: Utan Gud är man död! Vi dör genom överträdelser och synder. Kärlekens Gud har satt Kärlekens bud omkring det ömtåliga människolivet. Genom ÖVER-TRÄDELSER träder man över skyddsräcket och rutschar utför. Genom våra SYNDER går det SÖNDER.
Ni som var döda …. Ni levde i dem! Ni vandrade i dem (Bibel 1917). Ni kände er hemma i dem. Fann er till rätta med dem. Ni gjorde precis som alla andra. Stack inte av från mängden. Levde som folk gör mest. Ni följde inte Jesus. Men VEM följde ni då? Ni följde

Härskaren över luftens välde ..
Det är djävulen som här åsyftas. Han är lika osynlig som luften. Men han finns. Är verksam i olydnadens barn. Om jag kastar loss från Gud blir jag inte fri. Jag blir syndens slav, säger Jesus (Joh 8:34 Fb). Jag kommer in i ett beroendeförhållande till dunkla makter. De förvillar mig, lurar mig att leva förljuget och själviskt och tar livsglädjen ifrån mig.
Detta gäller oss alla! Bland dem var vi alla en gång. Vi var där. Och vi blev Olydnadens barn och Vredens barn! Där skulle vi stannat om Gud inte reagerat så häftigt. Gud blir vred! Guds vrede är Guds kärleks reaktion mot ondskan. Det gör ont i Gud när han ser hur hans barn vänder ryggen till honom och miss-handlar både miljö och medmänniskor. Guds gåtfulla vrede visar sig i Guds gåtfulla kärlek. Guds smärta ser vi i Golgata kors – Guds räddningsaktion! Där händer det otroliga: Er har Gud gjort levande!

Men …
Det finns ett MEN här. Det är inte alldeles hopplöst för olydnadens, syndens och vredens barn. Gud har gripit in! Inte därför att vi är så bra och så värda att älskas. Det enda skälet till att Gud gripit in är att han är rik på barmhärtighet. Genom sin överväldigande rika nåd har det hänt något och kan det hända något i våra liv. Vad då?

Gud har gjort oss levande med Kristus
Det är en vanlig tanke att det som hände med Kristus upprepas i den kristnes liv. 
De kristna får lida med Kristus – Rom 8:17  
är korsfästa med Kristus – Rom 6:6, Gal 2:19  
har dött med Kristus – Rom 6:5, Fil 3:10  
är begravda med Kristus – Rom 6:4 
är uppväckta med Kristus – Rom 6:4 
får leva med Kristus – Rom 6:8 
blir förhärligade med Kristus – Rom 8:17…
han har satt oss med honom i den himmelska världen - Ef 5:6.


I kommande tider …
Vi som genom dopet och tron är ”inkorporerade” i Kristi kropp får redan nu del i hans himmelska liv för att han i kommande tider skall visa sin överväldigande rika nåd genom godhet mot oss i Kristus Jesus. Han ger oss sin godhet nu för att få ge den ännu mycket mer i himmelen.

Av nåd är ni frälsta
genom tron, inte av er själva. Guds gåva är det, inte på grund av gärningar för att ingen ska berömma sig. Hans verk är vi, skapade i Kristus Jesus till goda gärningar som Gud har förberett för att vi ska vandra i dem.

AV NÅD - av Guds överraskande godhet mot dem som inte förtjänat det.
FRÄLSTA - befriade, förlösta från Synden till att leva ett nytt liv.
GENOM TRON - genom att förtrösta, lita på, umgås för-TRO-ligt med honom
HANS VERK är vi skapade i Kristus Jesus till goda gärningar …

Gud uppfann oss människor. Han skapade oss i Kristus. Där hittar vi meningen med våra liv. Tillsammans med Jesus ska vi göra goda gärningar. Gud har förberett dem åt oss. Längs vår vardagsväg ligger mängder av goda gärningar utströdda. Det
gäller för oss att se dem, plocka upp dem, utföra dem. VANDRA I DEM. Tillsammans med Jesus …

Postludium
Det är inte bara dåligt folk som kan gå förlorade. Fint folk, som kungar, gjorde vad ont var i Guds ögon. Apostlar förnekar, förråder, sviker … det lär finnas präster som …
Syskon, om någon ändå visar sig begå en överträdelse, så ska ni som är andliga milt visa honom till rätta. Men gör det ödmjukt, och se till att du själv inte blir frestad. Bär varandras bördor … (Gal 6:1-2. NU-bibeln).
David var en fin kung, men en stor syndare. Ju högre upp man kommer desto större bli fallet. Han berättar vad som hände honom (se Psalt 40:2-4, Bibel 1917). Hans recept får du nu som "by-heart"-ord att ha med dig om detta skulle hända dig.

Stadigt förbidade jag Herren och han böjde sig till mig och hörde mitt rop. Han drog mig upp ur fördärvets grop, ur den djupa dyn. Han ställde mina fötter på en klippa, han gjorde mina steg fasta; han lade i min mun en ny sång, en lovsång till vår Gud. Det skola många se och varda häpna och skola förtrösta på Herren.

Med många häpna hälsningar
Bengt Pleijel 92+



Skriva ut